عنوان مقاله : آموزش فلش-پیشرفته ۲ (اختصاصی)

آموزش فلش-پیشرفته ۲ (اختصاصی)

در این درس به ادامه ی مبحث اسکریپت نویسی در فلش میپردازیم.

 

حتماً انیمیشن حرکت توپ را که در بخش قبل به آن پرداختیم را به خاطر دارید.

در این جا میخواهیم کار بر را در شروع و پایان آن متداخل کنیم.

 

میخواهیم با زدن دکمه ی استارت توسط کاربر، حرکت شروع شود. (برای دانلود انیمیشن به پایان پست مراجعه کنید)

 

برای این منظور بر روی فریم اول لایه ی حاوی استارت کلیک راست کرده و اکشن را انتخاب میکنیم.

سپس کد مربوط به کلیک موس را به کد هایمان می افزاریم.

تصویر زیر حاصل میشود:

کد های خاکستری رنگ به معنی توضیحات (کامنت) میباشند. میتوانید آنها را پاک کنید.

در این بخش با مفهوم و عملکرد trace نیز کاری نداریم. آن را نیز میتوانید پاک کنید.

حال کد رویداد کلیک موس آماده ی استفاده میباشد. مفهوم این کد آن است که پس از کلیک بر روی نوشته ی استارت (همان شیئی که در ابتدا روی فریم آن کلیک کرده و وارد اسکریپت شدیم) کد داخل علامت { کد } اجرا شود. در اینجا ما میخواهیم که پس از کلیک، انیمشن اجرا شود.

بدین منظور کد play را می افزاییم.

اما هر زبانی یک سری قاعده و قانون مربوط به خود را دارد. در زبان سی، پس از هر تابع باید علامت () به معنای بدون ورودی بودن آن تابع را قرار داد. همچنین در این زبان در پایان هر دستور باید علامت ; را قرار داد.

پس کد ما به شکل play(); میشود.

آن را در محل مورد نظر مینویسیم.

حال برنامه را اجرا میکنیم و میبینیم که از ابتدا شروع به حرکت میکند و وابسته به دکمه ی استارت نیست. دلیلش چیست؟

چون ما از ابتدا جسم را حرکت داده ایم در حالیکه باید ابتدا آن را نگه میداشتیم تا تنها با زدن دکمه شروع به حرکت کند.

برای نگه داشتن آن، به فریم اول حرکت توپ میرویم و اکشن را باز میکنیم.

همانطور که میبینیم هیچ کدی در آن وجود ندارد. برای از حرکت ایستادن توپ، کد stop();  را در آن مینویسیم.

حال برنامه را اجرا میکنیم و میببینیم که تا زدن دکمه، توپ ثابت می ماند. (برای دانلود انیمیشن به پایان پست مراجعه کنید)

دانلود انیمیشن اول

دانلود انیمیشن دوم

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *