چه خبر هفته؟! (شماره ۸ – تکنولوژی مدرن!)

چه خبر هفته؟! (شماره ۸ – تکنولوژی مدرن!)

با خبر های تکنولوژی در این هفته در خدمت شما هستیم:

 

کیت توسعه نرم افزار گوگل اسیستنت در دسترس قرار گرفت

 

در دنیایی زندگی می‌کنیم که شرکت‌های مختلف هر کدام دستیارهای دیجیتال مخصوصی برای ارائه بهتر خدمات به کاربران توسعه داده‌اند. آمازون با آلکسا، اپل با سیری، مایکروسافت با کورتانا، سامسونگ با بیکسبی و گوگل با گوگل اسیستنت قابلیت‌های مختلفی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. حال گوگل تصمیم گرفته است این امکان را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد تا بتوانند از دستیار دیجیتال این شرکت در پروژه‌های سخت‌افزاری خود بهره ببرند. بدین منظور همه‌ی افراد می‌توانند با استفاده از کیت‌ توسعه‌ی نرم‌افزار (SDK) گوگل اسیستنت، پروژه‌ی سخت‌افزاری بعدی خود را با هوش مصنوعی ترکیب کنند.

آزمایشگاه دیپ‌لوکال که در پترزبورگ مستقر است، یک نمونه‌ی نمایشی از دستگاه ترکیب آبمیوه را که از قابلیت‌های گوگل اسیستنت بهره می‌برد، آماده کرده است. این دستگاه می‌تواند مایعات مختلف را برای تهیه‌ی نوشیدنی مناسب کاربر با یکدیگر ترکیب کند. همچنین کد پروژه‌ی این دستگاه در وب‌سایت گیت‌هاب در دسترس سایرین قرار دارد.

اگر می‌خواهید با قابلیت‌های دیگر کیت‌ توسعه‌ی نرم‌افزاری گوگل اسیستنت آشنا شوید، بد نیست خودتان آن را بررسی کنید و ببینید چه استفاده‌هایی از رابط کاربری صوتی این ابزار در پروژه‌های خود می‌توانید داشته باشید. بد نیست اشاره کنیم که امکان استفاده از دستیار صوتی گوگل در بردهای رایانه‌ای از جمله برد رزبری‌ پای نیز فراهم است.

 

سلطه کامل گوگل و فیسبوک بر صنعت بازاریابی دیجیتال

 

 

بر اساس گزارشاتِ برایان ویسر، تحلیلگر ارشد موسسه‌ی IAB که در روز چهارشنبه منتشر شد، شرکت‌های گوگل و فیسبوک به همراه هم صاحب ۹۹ درصد سود حاصل از بازاریابی دیجیتال در سال گذشته در آمریکا هستند.

بر طبق یادداشتی که در اختیار وب‌سایت بیزینس اینسایدر قرار گرفت، ویسر اظهار کرد این دو غول بازاریابی دیجیتال با افزایش ۵ درصدی سهم خود نسبت به دو سال گذشته، در مجموع ۷۷ درصد سود عمده‌ی به‌دست‌آمده از این صنعت را در سال ۲۰۱۶ تصاحب کرده‌اند. وی افزود فیسبوک به‌تنهایی صاحب ۷۷ درصد از مجموع افزایش سود این صنعت رو به رشد است.

بر اساس برآورد‌های IAB، مجموع سود صنعت بازاریابی آنلاین در ایالات متحده با رشد ۲۱.۸ درصد از ۵۹.۶ میلیارد دلار به ۷۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسید. اما به گفته‌ی ویسر، به علت سلطه‌ی گوگل و فیسبوک، میانگین نرخ رشد برای شرکت‌های دیگر این بخش در سال گذشته، تقریبا نزدیک به صفر بوده است.

از آن جایی که فیسبوک و گوگل میزان دقیق سود خود از این صنعت را در بازار ایالات متحده فاش نمی‌کنند، این محاسبات و ارقام جدید کاملا منطبق بر واقعیت نیستند. ویسر با اطلاع از این امر می‌نویسد:

این داده‌ها به‌طور کلی بر سلطه‌ی حال حاضر گوگل و فیسبوک بر این صنعت اشاره می‌کنند.

ویسر در ایمیلی که برای بیزینس اینسایدر ارسال کرده بود، نوشت:

نکته‌ی اصلی این است که اگر گوگل و فیسبوک مکان‌های اصلی تماشای تبلیغات برای خریداران هستند، به‌واسطه‌ی رابطه‌ی بلندمدتی است که این شرکت‌ها با کاربران خود حفظ کرده‌اند و مرهون داده‌های مرتبطی است که از این راه به دست آورده‌اند. هر کسب‌وکاری که با این دو شرکت همکاری داشته باشد، تابع و زیرمجموعه‌ی آن‌ها محسوب می‌شود.

 

توشیبا از هارد دیسک مغناطیسی N300 با سرعت ۲۴۰ مگابایت بر ثانیه رونمایی کرد

 

 

توشیبا از رده‌ی جدیدی از هارد دیسک‌های مغناطیسی خود که از قابلیت اطمینان بالا (High-Reliability) برای استفاده در «سیستم‌های ذخیره‌سازی متصل به شبکه» (NAS) برخوردار هستند، رونمایی کرد. این محصولات جدید توشیبا تا ۸ ترابایت ظرفیت خواهند داشت و بر اساس مشخصات اعلام شده، از لحاظ عملکرد در زمره‌ی بهترین هارد دیسک‌های مغناطیسی ۳.۵ اینچی جهان قرار خواهند گرفت.

سری هارد دیسک‌ N300 که از سه مدل با ظرفیت‌های ۴، ۶ و ۸ ترابایتی تشکیل می‌شود، از رابط SATA 6 Gb/s، سرعت ۷۲۰۰ RPM و ۱۲۸ مگابایت بافر بهره‌مند خواهد بود. هر سه هارد دیسک معرفی‌شده بر مبنای «پلتفرم مطمئن» توشیبا ساخته شده‌اند که در آن از سنسور تشخیص ارتعاشات چرخشی، دو اسپیندل برای دفع ارتعاشات، سنسورهای تشخیص ضربه و اندازه‌گیری دما و قابلیت‌های ارور ریکاوری استفاده می‌شود. همچنین داشتن یک میلیون ساعت MFTB (میانگین زمان بین خرابی) و توانایی تحمل ۱۸۰ ترابایت بار کاری در سال، باعث می‌شود این هارد دیسک‌ها برای عملکرد مداوم و بی‌وقفه در دستگاه‌های NAS ایده‌آل باشند.

 

 

هارد دیسک‌های N300 بی‌شباهت به سری MN05 که اوایل سال جاری میلادی برای استفاده در NAS-ها توسط توشیبا معرفی شد، نیستند. احتمالا توشیبا در ساخت هارد دیسک‌های جدید خود از همان دیسک‌های مغناطیسی به‌کاررفته در سری MN05 استفاده کرده است؛ که در این صورت، مدل ۸ ترابایتی N300 مجهز به ۶ صفحه‌ی ۱.۳۳ ترابایتی خواهد بود. علاوه بر صفحات مغناطیسی یکسان، به نظر می‌رسد توان مصرفی هارد دیسک‌های N300 و MN05 نیز با یکدیگر یکسان باشد.

 

از لحاظ عملکرد، توشیبا ادعا می‌کند که نرخ انتقال داده‌ی محصولات جدیدش به ۲۴۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد و زمان تأخیر (Latency) آن‌ها برابر با ۴.۷ میلی ثانیه (در مدل ۸ ترابایتی) است. اما از آنجا که مدل‌های ۶ و ۴ ترابایتی از صفحات مغناطیسی متفاوتی استفاده می‌کنند، از عملکرد پایین‌تری نسبت به نسخه‌ی ۸ ترابایتی برخوردارند.

توشیبا ارسال هارد دیسک‌های N300 به شرکای سخت افزاری خود را از همین حالا آغاز کرده است و انتظار می‌رود تا اواخر ماه جاری، شاهد عرضه‌ی آن‌ها به بازار نیز باشیم. قیمت دقیق هارد دیسک‌های جدید توشیبا بسته به فروشنده‌ متفاوت خواهد؛ اما باید در نظر داشت که اگرچه امکان خرید آن‌ها توسط کاربران غیر تجاری و برای مصارف عادی نیز وجود دارد؛ اما از آن‌جایی که سری N300 بر اساس پلتفرم پیشرفته‌ی توشیبا و برای مصارف تجاری طراحی شده است، نباید انتظار قیمت پایینی برای از آن‌ها داشت.

 

اپلیکیشن آزمایشی مهندس گوگل، کیفیت عکاسی در شب را بهبود می‌بخشد

 

 

این روزها اغلب گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار موجود در بازار از دوربین‌های بسیار قدرتمندی بهره می‌برند که نتیجه‌ی آن ثبت تصاویری باکیفیت و بسیار دیدنی است. البته باید به این نکته اشاره کرد که پاشنه‌ی آشیل دوربین گوشی‌های هوشمند معمولا شب‌هنگام یا در محیط‌های کم‌نور نمایان می‌شود؛ به‌طوری‌که حتی دوربین‌های DSLR ارزان‌قیمت یا بدون آینه نیز از نظر عکاسی در محیط‌های کم‌نور فاصله‌ی بسیار زیادی با دوربین گوشی‌های هوشمند و تنظیمات مربوط برای تصویربرداری در این شرایط دارند.

فلورین کاینز، یکی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در گوگل به دنبال ایجاد چالشی دوستانه با همکارانش، برای کاهش فاصله‌ی موجود بین دوربین‌ گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های DSLR و بدون آینه یک اپلیکیشن اندروید توسعه داده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که اپلیکیشن توسعه‌یافته هنوز در فاز آزمایشی قرار دارد. یکی از بهترین قابلیت‌های این اپلیکیشن، بهبود عکاسی در محیط‌های کم‌نور و شب‌هنگام است. این اپلیکیشن امکان کنترل نوردهی، فوکوس و تنظیم حساسیت سنسور را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که با استفاده از آن، کاربران می‌توانند میزان ورود نور به سنسور دوربین از طریق لنز را کنترل کنند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ‌یک از موارد اشاره‌شده دلیل بهبود عکاسی از طریق این اپلیکیشن نیست.

رمز اصلی موفقیت این اپلیکیشن در ثبت تصاویری باکیفیت با وجود نور کم محیط، استفاده از حالت Burst یا ثبت متوالی تصاویر است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، در صورت کلیک روی کلید شاتر در این اپلیکیشن، به‌صورت خودکار ۶۴ تصویر ثبت می‌شود. الگوریتم‌ توسعه‌یافته، این تصاویر را با یکدیگر ترکیب می‌کند و در نهایت تصویری به دست می‌آید که کاملا عاری از هرگونه مشکل است. برای مثال، تصویر پایین با استفاده از گوشی هوشمند پیکسل گوگل و نرم‌افزار مذکور در نور کم ثبت شده که باکیفیت و دیدنی است.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که روش مورد استفاده در این اپلیکیشن نباید به‌عنوان یک راهکار عالی در نظر گرفته شود؛ چراکه الگوریتم‌ توسعه‌یافته، پردازنده‌ی گوشی را به‌شدت درگیر می‌کند. از جمله‌ی مزیت‌های این اپلیکیشن باید به بی‌اثر کردن لرزش دست اشاره کرد که علاقه‌مندان به عکاسی با دوربین گوشی‌ هوشمند را از سه‌پایه بی‌نیاز می‌کند.

این اپلیکیشن هنوز برای عموم کاربران منتشر نشده است و باید دید گوگل چه سیاستی در قبال آن اتخاذ خواهد کرد.

 

منبع: zoomit

 

لینک کوتاه شده مطلب: http://neopc.ir/?p=6927
logo-samandehi