چه خبر هفته؟! (شماره ۱۶ – فناوری !)

چه خبر هفته؟! (شماره ۱۶ – فناوری !)

با چه خبر هفته ی شماره ۱۵ و موضوع فناوری در خدمت شما هستیم:

 

الجی از سال ۲۰۱۹ به جمع تأمین‌کنندگان نمایشگر اولد برای اپل می‌پیوندد

 

 

یک رسانه‌ی کره‌ای مدعی شده است که ال‌جی از سال ۲۰۱۹ به جمع تأمین‌کنندگان نمایشگر اولد برای اپل می‌پیوندد.

هفته‌ی گذشته وب‌سایت پتنتلی‌اپل گزارشی با عنوان «شروع تولید نمایشگرهای OLED ال‌جی از پایان ماه جاری، دریچه‌ای به سوی آینده‌ی تجارت اپل» منتشر کرد. روز گذشته نیز رسانه‌ی کره‌ای The Bell اعلام کرد ال‌جی دیسپلی دو دستگاه Canon Tokki OLED دیگر تهیه کرده است. اخیرا ال‌جی دیسپلی دو دستگاه خلأ دیگر از Canon Tokki خریداری کرده است که برای تولید نمایشگرهای اولد آیفون، تجهیزات کلیدی به شمار می‌روند.

در گزارش وب‌سایت کره‌ای بیشتر به این موضوع اشاره شده است که ال‌جی دیسپلی دو دستگاه جدید را ماه دسامبر سال جاری و فوریه‌ی سال آینده‌ی میلادی نصب خواهد کرد. این غول کره‌ای فقط یکی از دستگاه‌ها را در کارخانه E6 نصب می‌کند. این در حالی است که سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی نمایشگرهای اولد برای گوشی‌های هوشمند، ۹۵ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و با همکاری شریک ژاپنی خود از سال ۲۰۱۵، بازار را به‌صورت انحصاری در اختیار دارد.

کانن توکی معمولا سه تا چهار عدد از این دستگاه‌ها تولید می‌کند، ولی سال گذشته با افزایش دو برابری، تعداد دستگاه‌های تولیدشده را به ۹ عدد رسانده است. همچنان سامسونگ و برخی از سازندگان چینی نمایشگر مانند BOE، بخش اعظم سفارشات را به خود اختصاص داده‌اند. ماه می بود که گزارشی مبنی بر مذاکره‌ی اپل با BOE منتشر شد.

در گزارش روز گذشته آمده است:

به دلیل ترس از موانع تولید و قیمت بالا، ال‌جی دیسپلی اخیرا همکاری خود را با کمپانی کره‌ای Sunic System آغاز کرده است تا بتواند خودش دستگاه‌های مورد نیاز را تولید کند؛ ولی هر دو شرکت برای اولین بار است که نسل ششم پنل‌ اولد را تولید می‌کنند و هنوز برای افزایش درآمد با چالش‌های زیادی مواجه هستند.

منابع خبری رسانه‌ای کره‌ای تأیید کرده‌اند دستگاه‌های جدید می‌تواند تولید سفارشات اپل را تضمین کند. در این گزارش به‌صورت ویژه به این موضوع اشاره شده است که دو دستگاه جدید کانن توکی می‌تواند میزان تولید ال‌جی دیسپلی را افزایش دهد و انتظار می‌رود فرایند تولید از اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز شود. در حال حاضر سامسونگ اصلی‌ترین تأمین‌کننده‌ی نمایشگرهای اولد برای اپل است که توانسته‌ محدودیت‌های کیفی این کمپانی را تأمین کند.

 

 

این هفته افکت Reveal سبک فلوئنت دیزاین مایکروسافت به ویندوز ۱۰ اضافه شد

 

 

مایکروسافت افکت Reveal سبک طراحی فلوئنت دیزاین را به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ اضافه کرده است.

ماه گذشته شرکت مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد از سبک طراحی فلوئنت دیزاین در ویندوز ۱۰ استفاده کند. در جدیدترین نسخه‌ی منتشرشده از ویندوز ۱۰، برای کاربرانی که عضو برنامه‌ی ویندوز اینسایدر هستند، تغییراتی در راستای این هدف مایکروسافت اعمال شده است.

افکت بصری جدید که Reveal Highlight نام دارد، در منوهای شناور اپلیکیشن‌های یونیورسال ویندوز ۱۰ به نمایش درمی‌آید. مایکروسافت یک تصویر GIF منتشر کرده  استکه نشان می‌دهد ترکیب استفاده از افکت یادشده و افکت آکریلیک، ظاهر نهایی را بهبود می‌بخشند.

مایکروسافت در این رابطه این‌گونه توضیح می‌دهد: «نوع عملکرد Reveal Highlight یک تصویربرداری متقابل است که به راهنمایی کاربران کمک می‌کند. افکت جدید به‌صورت پیش‌فرض در لیست‌ها و سایر کنترل‌های XAML فعال شده که اعمال نهایی آن در ویندوز ۱۰، برای آپدیت پاییز Creators برنامه‌ریزی شده است.»

آنچه اهمیت دارد این است که افکت Reveal فقط در بیلد ۱۶۲۲۶ ویندوز ۱۰ به‌صورت پیش‌فرض فعال است. مایکروسافت در مورد GIF منتشرشده ،می‌گوید این تصویر متحرک در راهنمای سبک یونیورسال ارائه شده  است تا نمونه‌ای از ترکیب آکریلیک و Reveal را نشان دهد.

تغییرات و بهبودهای جدید در نسخه‌های بعدی فلوئنت دیزاین اضافه خواهند شد. این سبک طراحی که قبلا با نام پروژه‌ی نئون شناخته می‌شد، در آپدیت پاییز Creators به ویندوز ۱۰ خواهد آمد. در این آپدیت یک سری انیمیشن و افکت دیگر هم وجود دارد که رفته‌رفته در بیلدهای ویندوز اینسایدر نمایان خواهند شد.

آکریلیک یک بخش اساسی برای تغییرات بصری مورد بحث است و مایکروسافت از مدتی قبل رابط نوار کناری یا سایر اجزای رابط کاربری بسیاری از اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ را با این افکت به‌روزرسانی کرده است.

برنامه‌ریزی شده است که به‌روزرسانی پاییز Creators در ماه سپتامبر نهایی‌سازی شود؛ بنابراین مایکروسافت حدود دو ماه زمان برای کار روی طراحی فلوئنت دیزاین در اختیار دارد. اما یک نکته مهم این است که شاید طراحی فلوئنت دیزاین تا زمان انتشار آپدیت پاییز Creators کامل نشود؛ به همین دلیل اگرچه در این به‌روزرسانی شاهد تغییرات بصری خواهیم بود؛ اما نسخه‌ی کامل این تغییرات احتمالا در آپدیت بعدی سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ که اوایل سال ۲۰۱۸ منتشر می‌شود اعمال خواهد شد.

دستگاه‌های موبایل نیز از طراحی فلوئنت دیزاین بهره خواهند برد. در حال حاضر یک سری از بهبودهای مرتبط با فلوئنت دیزاین آماده‌ی ارائه در گوشی‌های هوشمند است. البته سرعت این تغییرات در دستگاه‌های موبایل کمتر از رایانه‌ها است.

 

این هفته تمامی ۱۰۰۰ دستگاه پورشه ۹۱۱ GT2 RS، پیش‌فروش شد

 

 

تمام ظرفیت تولید هیولای جدید پورشه که در نمایشگاه E3 معرفی شده بود، به‌طور کامل خریداری شده است.

متقاضیان پورشه ۹۱۱ GT2 RS برای خرید این خودرو باید به سراغ بازار خودرو‌های دست‌ دوم بروند. این ابر‌خودروی ۷۰۰ اسب بخاری چند هفته پیش در E3 لس‌آنجلس رونمائی شد؛ اما حالا، پس از زمان کوتاهی این خودرو به‌طور کامل فروخته شده ‌است.

طبق گزارش AutoBild، تنها ۱۰۰۰ دستگاه از این مدل در دست ساخت است. قیمت‌گذاری این پورشه در اروپا از ۲۶۰ هزار یورو (معادل ۲۸۹ هزار دلار) شروع می‌شود‌. چند نمونه اولیه هم برای مالکین ۹۱۸ در نظر گرفته‌اند. ادعا می‌شود که تحویل این خودرو از پاییز امسال شروع شود؛ ولی با این وجود، شرکت سازنده هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت یا زمان دقیق دسترسی خودرو در اختیار رسانه‌ها نگذاشته ‌است.

پورشه ۹۱۱ GT2 RS جدید با یک موتور توئین‌توربوی ۳.۸ لیتری عرضه می‌شود که ۷۰۰ اسب بخار (معادل ۵۲۱ کیلو‌وات) قدرت دارد، در زمان ۲.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت است.

تمام ویژگی‌های جذاب اضافه‌شده به این خودرو با یک بسته به‌روزرسانی تکمیل می‌شوند؛ این پکیج تغییراتی روی اجزای پشت و جلوی خودرو اعمال می‌کند و شامل یک بال پشتی حجیم به‌ اضافه‌ی یک بادی کیت عریض است. از فیبر کربن در ساخت کابین ۹۱۱ GT2 RS استفاده‌ شده است و مجموعه‌ای از چرخ‌های سبک کمک می‌کند که وزن آن به ۱۵۰۰ کیلوگرم محدود شود. نگران نباشید، برای راندن این پورشه قدرتمند راه دیگری هم وجود دارد؛ ۹۱۱ جدید افتخار زینت بخشیدن به کاور بازی Forza Motorsport 7 را دارد و این بازی سال آینده منتشر می‌شود. این اولین باری است که پورشه خودروی خود را در اختیار استودیو‌هایی غیر از الکترونیک‌ آرتز و بازی Need For Speed قرار‌ داده‌ است، به این ترتیب همه این شانس را پیدا می‌کنند که حداقل در دنیای مجازی پشت فرمان این محصول بنشینند.

 

این هفته تلوزیون اینترنتی اصناف ایران (تابان) رونمایی شد

 

 

حسن روحانی به مناسبت روز ملی اصناف از سامانه اطلاع‌رسانی اصناف و تلویزیون اینترنتی «تابان» رونمایی کرد.

رئیس جمهور در مراسم ضیافت افطار پنجشنبه با فعالان اقتصادی هم‌زمان با روز ملی اصناف، از بزرگ‌ترین سامانه اطلاع‌رسانی اصناف و تلویزیون اینترنتی «تابان» رونمایی کرد.

راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی و رسانه تعاملی اصناف «تابان» با هدف ساماندهی امر آموزش در جامعه صنفی و ارتقاء سطح علمی و مهارتی شاغلین در واحدهای صنفی و خانواده ایشان و با عنایت به ضرورت ارتباط دائم تشکل‌های صنفی با متصدیان واحدهای صنفی و اطلاع‌رسانی و دسترسی آحاد جامعه به محتوای صوتی و تصویری مرتبط با حوزه اصناف انجام گرفته است.

 

چرا نباید از اد بلاکر مرورگر کروم خوشحال بود

 

 

چندی پیش گوگل اعلام کرد که قصد دارد مرورگر کروم را به بلاک‌کننده تبلیغات مجهز کند؛ اما کاربران نباید از این کار گوگل خوشحال باشند.

گوگل، یک شرکت داده‌کاوی و استخراج داده که اطلاعات شخصی کاربران را به تبلیغ‌کنندگان می‌فروشد، به ایده‌ای ناب دست یافته است تا موقعیت انحصاری خود را تحکیم کند. گوگل قصد دارد رقبا را از حضور در پلتفرم خود محروم سازد.

گوگل چندی پیش اعلام کرد که یک اد بلاکر در مرورگر کروم که محبوب‌ترین مرورگر ایالات متحده است و بیش از نیمی از کاربران این کشور از آن استفاده می‌کنند، تعبیه می‌کند. این اد بلاکر  که گوگل آن را «فیلتر» می‌نامد، پس از رونمایی در سال آینده میلادی، به‌صورت پیش‌فرض فعال خواهد بود. به عبارت دیگر، کاربرانی که از کروم استفاده کنند، دیگر تبلیغاتی را که کروم مسدود می‌کند، نخواهند دید.

اما مهم این است که چه تبلیغاتی مسدود می‌شوند؟ واضح است که تبلیغاتی که توسط گوگل فروخته نمی‌شوند.

بر اساس گفته‌های گوگل، اد بلاکر کروم تبلیغاتی را مسدود می‌کند که تجربه‌ای ناامیدکننده برای کاربران ایجاد می‌کنند. تبلیغات برای اینکه مسدود نشوند، باید از استانداردهای اتحاد برای تبلیغات بهتر (Coalition for Better Ads) تبعیت کنند. مطمئنا تبلیغاتی مسدود می‌شوند که مزاحم، ناخوانده و مداخله آمیز باشند. برخی از انواع این تبلیغات عبارتند از تبلیغات خود اجراشونده که صدا نیز دارند، تبلیغاتی که شمارش معکوس دارند و تبلیغات چسبنده که حتی وقتی به پایین صفحه می‌روید، شما را رها نخواهند کرد.

اما چه شرکت‌هایی عضو اتحاد برای تبلیغات بهتر هستند؟ گوگل و فیسبوک. در مجموع، این دو شرکت ۹۹ درصد درآمد تبلیغات آنلاین و ۷۷ درصد درآمد کل تبلیغات را به خود اختصاص می‌دهند. همان‌گونه که مارک پاترسون از دانشگاه فوردهام می‌گوید، اتحاد برای تبلیغات بهتر، کارتلی است که توسط گوگل ساخته شده است.

بنابراین اد بلاکر کروم به گوگل اجازه می‌دهد تا چند رقیب باقیمانده در صحنه تبلیغات را از دور رقابت خارج کند. این راه خوبی است تا یک شرکت انحصاری مانند گوگل، همچنان انحصاری باقی بماند و دامنه انحصار خود را افزایش دهد.

اما داستان اینجا تمام نمی‌شود. هدف اصلی گوگل نه‌تنها حذف دیگر مؤسسات تبلیغاتی؛ بلکه صدمه زدن به دیگر مسدودکنندگان تبلیغات است که تبلیغات خود گوگل را نیز مسدود می‌کنند.

 

 

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، گوگل به ناشران اجازه می‌دهد از وب‌سایت خود درآمد کسب کنند. ناشران خواهند توانست در ازای مبلغی که از کاربران دریافت می‌کنند، وب‌سایت بدون تبلیغات خود را نشان دهند. گوگل بررسی می‌کند که هر کاربر چند صفحه را بازدید می‌کند و سپس از کاربر درخواست پول می‌کند. در عین حال، کاربران خواهند توانست لیست سفید بسازند. لیست سفید شامل وب‌سایت‌هایی خواهد بود که مجازند تبلیغات نشان دهند و در عوض، کاربر برای بازدید از آن‌ها پولی پرداخت نمی‌کند. اگر کاربر تصمیم بگیرد برای مسدود کردن تبلیغات پول پرداخت کند، سهمی از این پول به گوگل خواهد رسید.

کاربران وب و وبگردها به‌زودی درخواهند یافت که تنها دو گزینه پیش روی آنان است: یا برای استفاده از اینترنت پول پرداخت کنند یا اد بلاکرها را از کار بیندازند و رایگان به جستجوی وب بپردازند. در حال حاضر، حدود ۱۱ درصد از کاربران وب و ۲۵ درصد از کاربران که از دسکتاپ برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند، از اد بلاکرهای سوم شخص استفاده می‌کنند و این تعداد احتمالا در آینده افزایش پیدا می‌کند. واضح است که سیاست گوگل باعث می‌شود استفاده از اد بلاکرهای سوم شخص کاهش پیدا کند؛ اما در مورد اد بلاکر گوگل که برای تبلیغات گوگل اولویت قائل می‌شود، این اتفاق نخواهد افتاد.

در حال حاضر، گوگل به اد بلاکر‌ها پول پرداخت می‌کند تا تبلیغاتش مسدود نشود. اما سیاست جدید گوگل چشم‌اندازی ایجاد می‌کند که تبلیغات گوگل مطمئنا دیده می‌شود و رقبای گوگل در موضع ضعف قرار می‌گیرند.

سریدهار راماسوامی، معاون ارشد گوگل، چون اد بلاکر کروم تبلیغات را کمتر آزارنده می‌کند و به نگهداری از وب پایدار برای همه کمک می‌کند، آن را راهی برای پشتیبانی از کاربران و وب‌سایت‌ها می‌داند. تشکیل ائتلافی برای تبلیغات مزاحم دشوار خواهد بود و وب‌سایت‌ها یک جریان درآمد همیشگی خواهند داشت که از طریق دریافت پول از کاربران یا از نمایش تبلیغات تأمین می‌شود. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که سیاست جدید گوگل به نفع همه خواهد بود.

البته که گوگل این حرف را می‌زند. افزایش درآمد گوگل و از بین بردن رقابت، روی دیگر سیاست گوگل است.

بعید به نظر می‌رسد کمیسیون فدرال تجارت که در حال حاضر تنها دو عضو دارد و رئیس موقت آن رویکرد بازار آزاد در مورد انحصار چندقطبی شرکت‌های اینترنتی دارد، اقدامی علیه گوگل که تبدیل به دادستان، قاضی و هیئت‌منصفه تبلیغات شده است، انجام دهد.

برخی متخصصان معتقدند که وزارت دادگستری باید رهبری اقدامات ضد انحصاری علیه گوگل را بر عهده بگیرد. این موضوع زمانی احتمال بیشتری پیدا می‌کند که بخش ضد انحصار وزارت دادگستری، اتحاد برای تبلیغات بهتر را به‌صورت یک کارتل ببیند.

شاید زمان آن فرارسیده است که رگولاتورها و مقامات قضایی به توصیه ستون‌نویس روزنامه نیویورک تایمز گوش کنند و آلفابت را به چند بخش تفکیک و تجزیه کنند.

 

رفع اختلالات شدید اسکایپ پس از سه روز

 

 

اسکایپ از ۲۹ خرداد در اروپا، برخی از نقاط آمریکا و همچنین بخش‌های از کشورهای دیگر به دلیل حملات DDoS با اختلالات شدید روبه‌رو بود که بالاخره امروز به حالت عادی برگشت.

اگر از سرویس پیام‌رسانی صوتی، تصویری و متنی اسکایپ استفاده می‌کنید، احتمالا طی چند روز اخیر متوجه‌ اختلالات در این سرویس شده‌اید. طی سه روز گذشته پیام‌های کاربران اسکایپ به‌سختی ارسال می‌شد و حتی بسیاری قادر به ورود به نرم‌افزار این سرویس نمی‌شدند.

مایکروسافت از زمانی که متوجه این مشکل شد، به‌سرعت مشکل کاربران ایالات متحده‌ی آمریکا را حل کرد؛ اما کاربران اروپایی همچنان با مشکل روبه‌رو بودند.

هر چند مایکروسافت طی سه روزی که سرورهای اسکایپ تحت حمله‌ی DDoS بودند هیچ اطلاعاتی از دلیل بروز اختلالات اسکایپ ارائه نکرد؛ اما روز گذشته اعلام کرد که مشکل به‌کلی حل شده است.

حمله DDoS یا (denial of service attack) به معنی سرازیر کردن درخواست‌های زیاد به یک سرور و استفاده بیش از حد از منابع (پردازنده، پایگاه داده، پهنای باند، حافظه و…) آن سرور است؛ به‌طوری که سرویس‌دهی عادی آن به کاربران دچار اختلال یا از دسترس خارج شود. در این نوع حمله‌ها، در یک لحظه یا در طی یک زمان به‌صورت مداوم از طریق کامپیوترهای مختلف که ممکن است خواسته یا حتی ناخواسته مورد استفاده قرار گرفته باشند، از یک یا چندین سرور درخواست دریافت اطلاعات می‌شود و به دلیل محدود بودن قدرت پردازش سرور به کاربران در وضعیت عادی مثل حالاتی که کامپیوترهای رومیزی دچار کندی یا توقف کامل می‌شوند، دچار وقفه در سرویس‌دهی یا حتی از دسترس خارج شدن سرویس می‌شود.

 

مایکروسافت: ویندوز دیفندر یکی از برترین آنتی ویروس ها است

 

مایکروسافت در پاسخ به کسپرسکی، ادعا می‌کند که ویندوز دیفندر یکی از قدرتمندترین ضد‌ویروس‌های جهان است.

پس از اینکه یک کمپانی امنیتی روسی درخواست داد تحقیقاتی در مورد نوع تعامل سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت با آنتی ویروس‌های شخص ثالث انجام شود، شرکت کسپرسکی شکایتی در اتحادیه‌ی اروپا تنظیم کرد. حالا مایکروسافت به این شکایت پاسخ داده است.

حرف اصلی مایکروسافت در این جوابیه، حمایت از آنتی ویروس ویندوز ۱۰ است. علاوه بر این ردموندی‌ها اعلام کرده‌اند که این شرکت با همکاری کمپانی‌های امنیتی دیگر روی ویندوز کار می‌کند تا این سیستم‌عامل بهترین هماهنگی را با راه‌حل‌های امنیتی شرکت‌های شخص ثالث داشته باشد. راب لفرتز، مدیر همکاری ویندوز و گروه امنیت دستگاه‌ها و سازمان‌ها، توضیح می‌دهد که ویندوز دیفندر در حال حاضر یکی از بهترین نرم‌افزارهای امنیتی بازار است. نرخ تشخیص تهدیدهای امنیتی و ویروس‌ها در ویندوز دیفندر اکنون بیش از ۹۰ درصد است. او می‌گوید:

ما ویندوز دیفندر را به نحوی ساخته‌ایم تا کاربران ویندوز ۱۰ به‌طور دائم از جانب بدافزارها و ویروس‌ها محافظت شوند. بر اساس تحقیقاتی که ما به‌صورت ادامه‌دار انجام می‌دهیم، نتایجی به‌ دست‌ آمده است که نشان می‌دهد ویندوز دیفندر در سطح بهترین‌های حوزه‌ی امنیت قرار دارد.

لفرتز سپس به این مورد اشاره کرد که مایکروسافت به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی MVI خود، با بیش از ۸۰ شرکت مستقل تولیدکننده‌ی نرم‌افزارهای امنیتی وارد همکاری شده تا بدین طریق شرکت‌های سازنده‌ی آنتی‌ویروس بتوانند محصولات خود را با نسخه‌های جدید ویندوز سازگار کنند و در نتیجه‌ی این اقدام کاربران هنگام استفاده از نرم‌افزارهای ضد ویروس با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.

افزون بر این، مایکروسافت می‌گوید شرکت‌های تولیدکننده‌ی نرم‌افزارهای ضد ویروس می‌توانند با عضویت در برنامه‌ی ویندوز اینسایدر، سازگاری محصولات خود را با نسخه‌های جدید ویندوز بررسی کنند. برای یادآوری بد نیست اشاره کنیم که افراد با عضویت در برنامه ویندوز اینسایدر می‌توانند نسخه‌های جدید ویندوز را سریع‌تر از کاربران عادی دریافت کنند. همچنین امکان ارسال بازخورد در مورد آپدیت‌های جدید ویندوز برای اعضای ویندوز اینسایدر وجود دارد. کسپرسکی مدعی شده است مایکروسافت در به‌روزرسانی Creators ویندوز ۱۰ که در تاریخ ۱۱ آوریل منتشر شد، نرم‌افزار آنتی‌ویروس کسپرسکی را غیر فعال می‌کند. لفرتز در پاسخ به این ادعا گفته است که اکنون بیش از ۹۵ درصد نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس با آپدیت Creators ویندوز ۱۰ کاملا سازگاری دارند. مایکروسافت می‌گوید ۹۵ درصد از رایانه‌های شخصی مجهز به ویندوز ۱۰ که به آپدیت Creators به‌روزرسانی شده‌اند، به نرم‌افزارهای آنتی ویروس مجهز بوده‌اند.

البته برای معدود اپلیکیشن‌هایی که به آپدیت نیاز دارند، ابزاری توسعه داده شده است تا کاربران به نصب به‌روزرسانی‌های جدید آنتی‌ویروس هدایت شوند. بدین منظور ابتدا بخش‌هایی از نرم افزار ضد‌ ویروس به حالت غیر فعال درخواهد آمد و پروسه‌ی به‌روزرسانی آغاز خواهد شد. برای انجام این کار مایکروسافت با شرکت‌های سازنده‌ی نرم‌افزارهای ضد ویروس همکاری می‌کند تا مشخص شود کدام نسخه از نرم‌افزارهای آن‌ها با ویندوز سازگاری دارد و همچنین کاربر پس از آپدیت به چه بخشی هدایت شود.

لفرتز در نهایت اعلام کرده است که مایکروسافت به‌طور دائمی با شرکت‌های آنتی‌ویروس همکاری می‌کند تا کاربران هنگام آپدیت ویندوز با هیچ مشکلی مواجه نشوند و همچنین امنیت سیستم‌عامل در جریان به‌روزرسانی برقرار باشد. لفرتز در ادامه‌ی پاسخ مایکروسافت به کسپرسکی، گفته است که ویندوز دیفندر در مواقعی که نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس شخص ثالث از روی سیستم حذف یا منقضی می‌شوند، وارد عمل خواهد شد. باید اشاره کنیم بخشی از شکایت کسپرسکی این است که این کمپانی امنیتی، ویندوز ۱۰ را به بلاک کردن نوتیفیکیشن منقضی شدن اشتراک کاربری متهم‌ کرده است.

بنا به گزارش‌های مختلف، شرکت مایکروسافت چندین بار تلاش کرده  است با کسپرسکی ارتباط برقرار کند؛ اما کمپانی امنیتی روس تصمیم گرفته است این موضوع را به‌طور قانونی پیگیری کند. اتحادیه‌ی اروپا هنوز اعلام نکرده است آیا تحقیقاتی در این رابطه انجام خواهد شد یا خیر.

 

سیستم جدید کوالکام برای شارژ خودروهای الکتریکی در حال حرکت

 

 

شرکت کوالکام روی سیستمی برای شارژ خودروهای الکتریکی در حال حرکت کار می‌کند. کوالکام نام این سیستم را FABRIC گذاشته و  اخیرا با موفقیت این سیستم را آزمایش کرده است.FABRIC نام پروژه‌ی کوالکام در حوزه‌ی شارژ خودروهای الکتریکی است. کوالکام اخیرا توانست با موفقیت این پروژه را روی خودروهای الکتریکی در حال حرکت آزمایش کند. با وجود این‌که این شرکت با همکاری اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ پروژه‌ی فابریک را آغاز کرده است؛ اما این اولین آزمایش موفق پروژه فابریک محسوب می‌شود. آزمایش در شهر ورسای کشور فرانسه انجام شد که در آن توانستند دو خودروی رنو کانگورو مجهز به تجهیزات شارژ بی‌سیم در مسیر معین با سرعت معمول بزرگراه را تا ۲۰ کیلووات شارژ کنند.

 

 

سرعت شارژ سیستم FABRIC نسبت به شارژ مستقیم که می‌تواند خودروهای برقی را در کمتر از یک ساعت ۱۵۰ کیلووات شارژ کند، بسیار کمتر است. این سیستم با سرعت شارژ فعلی را می‌توان با Trickle-charging (شارژ باتری پر با سرعت بسیار کم برای نگه‌داشتن باتری در حالت شارژ کامل) گوشی‌‌های هوشمند مقایسه کرد؛ یعنی نمی‌توان آن را برای شارژ باتری خودرو به کار برد، بلکه باید از آن برای ثابت نگه‌داشتن میزان شارژ استفاده کرد. این پروژه توسط کوالکام طراحی شده است؛ اما مسیر آزمایشی و دیگر تجهیزات توسط شرکت‌های دیگری ساخته می‌شود. در آزمایش اخیر، شرکت VEDECOM مسیر و سایر تجهیزات را ساخته است.

اتحادیه اروپا ۹ میلیون دلار روی سیستم FABRIC سرمایه‌گذاری کرده است. این پروژه در حال گذراندن آزمایش‌های امکان‌سنجی برای استفاده از آن برای شارژ جاده‌ای وسایل حمل و نقل است. FABRIC روی فاکتورهای زیادی تأثیر دارد. اما به‌طور کل می‌توان گفت پیاده‌سازی این سیستم همراه با ایستگاه‌های شارژ ثابت، در مقیاس وسیع کافی است. از جمله مواردی که برای امکان‌سنجی این پروژه استفاده می‌شود، می‌توان به زمان ساخت و بودجه اشاره کرد. کوالکام و شرکایش هنوز در مورد زمان اتمام و بودجه مورد نیاز برای اتمام این پروژه و همچنین مدت‌زمان لازم برای امکان‌سنجی حرفی نزده‌اند. احتمالا این سیستم در خودروهای خودران بهتر عمل کند.

 

آیفون ۸ موجب کمبود تراشه‌ حافظه شده است

 

 

سفارش قطعات داخلی برای گوشی آیفون ۸ اپل باعث کمبود تراشه‌ی DRAM و NAND و ایجاد مشکلات جدی برای شرکت‌های دیگر شده است. بر اساس گزارش رویترز، برخی از شرکت‌های تولید‌کننده‌ی گوشی‌ هوشمند به دلیل کمبود این نوع حافظه‌ها، حتی با وجود نبود نیاز، مجبور به ثبت سفارش جدید شده‌اند. برخی دیگر هم هزینه‌ی بیشتری پرداخت می‌کنند تا بتوانند تعداد کافی از آن‌ها را تهیه کنند. در بدترین شرایط، برخی از شرکت‌ها مثل هواوی، به دلیل نبود تراشه‌های رده‌بالا، قطعات ضعیف‌تری برای محصولات رده‌بالای خود انتخاب کرده‌اند.

 

 

رویترز می‌گوید حتی شرکت بزرگی مثل ال‌جی با این مشکل مواجه شده است:

به دلیل کمبود قطعات در بازار، ما بیشتر از حد نیازمان سفارش دادیم تا مشکلی در عرضه‌ی کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمندمان ایجاد نشود.

برخی شرکت‌های کوچک‌تر هم ناچار شده‌اند که از رم و حافظه‌ی داخلی کمتری برای دستگاه‌هایشان استفاده کنند:

تحقیقات نشان می‌دهند که تولیدکنندگان دستگاه‌های هوشمند مجبور شده‌اند حافظه‌ی داخلی و رم دستگاه‌های خود را کاهش دهند. این مورد سبب می‌شود که دستگاه‌هایشان در اجرای چند دستور به‌صورت هم‌زمان یا ذخیره‌سازی اطلاعات، به مشکل برخورد کنند.

شرکت هواوی اعلام کرده است که در حال حاضر از تراشه‌های رده‌پایین‌تری در گوشی P10 استفاده می‌کند. کمبود این تراشه‌ها باعث کاهش تولید کنسول بازی نینتندو سوییچ هم شده است.

یکی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه‌ی موبایل اعلام کرده که تقاضای زیاد شرکت اپل، یکی از دلایل اصلی این کمبود در جهان است:

آیفون یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان تراشه‌های NAND در جهان است. این گوشی فروش خیلی زیادی در جهان دارد.

 

 

مورد بعدی، حسگر دوربین است که تقاضای زیادی دارد. تولیدکننده‌ی اصلی این حسگرها در جهان، شرکت سونی به شمار می‌رود و اعلام کرده شرکت اپل و دو شرکت دیگر را در اولویت کاری خودش قرار داده است. در حال حاضر، ۱۸ درصد از کل تراشه‌های NAND توسط اپل خریداری می‌شود و اگر آیفون ۸ با استقبال کاربران مواجه شود، این درصد باز هم افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی، ۱۰۰ میلیون دستگاه آیفون ۸ به فروش برسد.

 

 

شرکت یاندکس سال آینده خودروی خودران عرضه می‌کند

 

 

یاندکس، غول خدمات اینترنتی روسی؛ موفق به آزمایش یک خودروی خودران در شرایط کنترل کامل شد.

Yandex.Taxi یک سرویس تاکسی در مسکو است که توسط شرکت خدمات اینترنت روسی یاندکس اداره می‌شود. این شرکت اعلام کرده که در حال کار روی فناوری خودروهای خودران است. ویدئوی منتشرشده، نمونه اولیه این خودرو در لباس تویوتا پریوس را نشان می‌دهد که در مسیری از بین موانع عبور می‌کند و از عابران پیاده فاصله می‌گیرد. یاندکس خود را برای عرضه این خودرو به جاده‌های عمومی در سال آینده آماده می‌کند.

یاندکس به‌عنوان یک شرکت خدماتی اینترنتی و محبوب‌ترین موتور جستجو در کشور روسیه، نیازی به قدم گذاشتن در دنیای تولید سخت‌افزار خودرو ندارد؛ البته مجموعه نرم‌افزارهای مورد نیاز رانندگی بدون سرنشین بحث جداگانه‌ی است. این کمپانی برنامه‌هایی مثل نقشه‌برداری طولانی، ناوبری لحظه‌ای،‌ شبیه‌ساز کامپیوتری و نرم‌افزار شناسایی اشیاء را در بسیاری از خدمات اینترنتی و محصولات خود از جمله Yandex.Maps و Yandex.Navigator گنجانده است.

نمونه اولیه‌‌ از این خودرو به کمک مجموعه‌ای از الگوریتم‌های اختصاصی، هوش مصنوعی و فراگیری ماشینی تصمیم‌گیری می‌کند. البته همه موارد به‌صورت بومی ساخته نشده‌اند؛ خودروی نمونه یک تویوتا پریوس است، پردازشگر آن از انویدیا و رادار روی سقف از شرکت ولودین است.

Yandex.Taxi با هدف عرضه با سطح ۵ خودران ساخته می‌شود؛ یعنی اراده و تسلط کامل بدون هیچ‌گونه نیاز به دخالت انسان. عبور از میان بشکه‌ها، شناسایی عابران پیاده و خودداری از برخورد با کامیون نشانگر آن است که خودرو در برخورد با وضعیت‌های پیچیده به‌خوبی عمل می‌کند. البته این خودرو از سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت تجاوز نمی‌کند، فرمان آن مدام در حرکت است و مانند یک کارآموز تازه‌وارد عمل می‌کند.

دیمیتری پولیشچاک، مدیر یاندکس دات تاکسی، می‌گوید:

هدف خودروهای خودران ایجاد یک انقلاب بزرگ در صنعت حمل و نقل طی ده سال آینده است. در حال حاضر صد‌ها شرکت در سراسر جهان قصد دارند ماشین‌های بدون راننده‌ی خود را بسازند؛ اما تعداد کمی از آن‌ها اجزای حیاتی برای تحقق پروژه‌های خود دارند؛ این اجزا شامل دسته‌ای از فناوری‌ها و الگوریتم‌های مطمئن، تخصص مهندسین، منابع و دسترسی به بازار برای فروش است.

در حال حاضر یاندکس از یک منطقه‌ی کنترل‌شده برای آزمایش استفاده می‌کند؛ اما قصد دارد سال آینده از یک تویوتا پریوس V مجهز به سنسور، برای آزمایش در اماکن عمومی بهره ببرد. این خودرو لازم است که زمان زیادی در جاده برای رسیدن به رکورد ویموی گوگل سپری کند؛ چرا که ویمو در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۹۵ هزار کیلومتر را در مانتین ویوی کالیفرنیا طی کرده است.

 

تا چه خبر هفته ای دیگر، بدرود…

منبع: zoomit

 

لینک کوتاه شده مطلب: http://neopc.ir/?p=7709
logo-samandehi