عنوان مقاله : چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!)

چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!)

چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!)

با چه خبر هفته ی شماره ۲۷ و موضوع عصر موبایل! در خدمت شما دوستان هستیم:

 

چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!)

چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!)

 

آلکسا و سیری در برابر دستورات فراصوتی آسیب‌پذیر هستند

 

 

یک تیم‌ امنیتی چینی به‌تازگی اعلام کرده که امکان نفوذ به دستیارهای هوشمند امروزی از جمله سیری و آلکسا با استفاده از دستورات فراصوت وجود دارد.

معمولا اکثر هک‌ها بر اثر اشتباهات ساده‌ی کاربران رخ می‌دهند؛ اما در صورتی که یک آسیب‌پذیری جدید کشف شود، شما می‌توانید کمپانی‌های فناوری را مقصر بدانید. محققان دانشگاه ژجیانگ چین روشی یافته‌اند که با بهره گرفتن از آن می‌توان با ارسال صدا با فرکانس فراصوت، به دستیار‌های شخصی سیری اپل و آمازون آلکسا نفوذ کرد. این امواج توسط گوش انسان قابل شنیدن نیست؛ اما در عین حال میکروفون گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های دیگر می‌تواند به‌خوبی صدای فراصوت را دریافت کند. محققان با استفاده از این تکنیک موفق شده‌اند دستیارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را به باز کردن یک وب‌سایت آلوده مجبور کنند. لازم به ذکر است که با این روش حتی امکان باز کردن قفل‌های هوشمند خانگی متصل به این دستیارهای شخصی وجود دارد.

این روش بسیار ساده، حملهی دلفین نامیده شده است. در تکنیک مورد اشاره، متخصصان ابتدا صدای انسان را به فرکانس‌های فراصوت (بالای ۲۰۰۰۰ هرتز) تبدیل می‌کنند. سپس این صدا از طریق یک گوشی هوشمند معمولی که به یک آمپلی‌فایر، فرستنده‌ی فراصوت و باتری مجهز شده است، پخش خواهد شد. شایان ذکر است که این قطعات اضافه فقط ۳ دلار برای شما هزینه خواهند داشت.

نکته‌‌ای که در مورد این روش بسیار اهمیت دارد این است که می‌توان از آن تقریبا روی همه‌ی دستیارهای شخصی از جمله سیری، گوگل اسیستنت، سامسونگ اس-وویس و آلکسا و در دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های هوشمند، آیپدها، مک‌بوک‌ها، آمازون اکو و حتی آئودی Q3 استفاده کرد. نکته‌ی مهم این‌که می‌توان ۱۶ دستور صوتی که توسط انسان قایل شنیدن نیست، با سیستم‌های تشخیص صدا تفسیر کرد. بدین منظور کافی است که دستورات مورد اشاره پخش شوند و حتی اگر هکر به دستگاه مقصد دسترسی نداشته و دارنده‌ی دستگاه نیز اقدامات لازم امنیتی را در نظر گرفته باشد، این تکنیک به‌خوبی کار خواهد کرد.

گروه امنیتی مورد بحث دستوراتی مثل Call 123-556-7890 یا Open Dolphinattack.com یا Open the back door را با موفقیت تست کرده است. بدین ترتیب داده‌های اهداف این نوع حملات در معرض خطر قرار خواهد داشت. محققان حتی موفق شده‌اند با بهره گرفتن از تکنیک مورد بحث، تغییراتی در ناوبری آئودی Q3 اعمال کنند.

البته یک خبر خوب در این زمینه وجود دارد: در حال‌ حاضر این روش فقط روی دستگاه‌هایی عمل می‌کند که در فاصله‌ی ۵ تا ۶ فوتی (حدودا ۱.۵ متر تا ۱.۸ متر) فرستنده‌ی صدای فراصوت قرار داشته باشند، در نتیجه محدودیتی در اجرای این روش وجود دارد مگر‌ اینکه محققان بتوانند قدرت امواج یادشده را افزایش دهند. برای استفاده از این روش، دستیار شخصی شما باید در حالت فعال قرار داشته باشد و به‌خصوص در شرایطی که بتوان با دستورات فراصوت، دستیارهای گوگل اسیستنت و سیری را فعال کرد، این دو سیستم با ارائه‌ی پاسخ برای هر یک از دستورات صوتی، یک صدا نیز پخش خواهند‌ کرد و کاربر متوجه این موضوع خواهد شد.

اگرچه این روش هک به‌خوبی کار می‌کند؛ اما همان‌طور که اشاره شد، اطلاعات شما تنها در شرایطی در معرض خطر قرار خواهد گرفت که دستیار صوتی خود را در حالت فعال قرار داده باشید و همچنین به اعلانات و هشدارهای دستیار شخصی‌تان توجه نکنید؛ مسلما احتمال به وجود آمدن این سناریو برای بسیاری از کاربران خیلی کم‌ است. درهرحال در مکان‌های عمومی و در حالتی که قفل گوشی‌ شما باز بوده و یک هکر در آن نزدیکی‌ قرار داشته باشد، احتمال سرقت اطلاعات شما در این شرایط وجود دارد.

تولیدکنندگان دستگاه‌ها می‌توانند با برنامه‌نویسی به‌سادگی جلوی مشکل یادشده را بگیرند؛ بدین ترتیب که دستورات صوتی با فرکانس بالای ۲۰ هزار هرتز توسط دستگاه شناسایی نشوند. در هر حال تیم امنیتی مورد اشاره به این موضوع پی برده است که تمامی دستگاه‌های مبتنی بر دستیارهای هوشمند، دستورات فراصوتی را بدون هیچ مشکلی قبول می‌کنند. یکی از طراحان صنعتی در گفتگو با فست‌کو گفت: «اینکه چرا میکروفون‌ها از چنین فرکانس‌هایی (تا ۴۲۰۰۰ هرتز) پشتیبانی می‌کنند به امتیاز میزان درک این محصولات از صدای محیط مربوط می‌شود؛ به‌عنوان مثال کروم‌کست از امواج فراصوت برای مرتبط شدن با دستگاه‌های دیگر بهره می‌برد.»

در حال حاضر محققان به کمپانی‌های تولیدکنندگان پیشنهاد داده‌اند که با اعمال اصلاحات روی میکروفون‌های خود، مانع ثبت سیگنال‌های بالای ۲۰ هزار هرتز شوند، یا به‌سادگی تمامی دستوراتی را که در محدوده‌ی شنوایی انسان نیست، لغو کنند.

 

 

این هفته عرضه‌ی گلکسی سی ۸ سامسونگ با دوربین دوگانه

 

 

 

سامسونگ روز پنج‌شنبه، گلکسی سی ۸ را به‌ مجموعه‌ی گوشی‌های میان‌‌رده‌ی خود اضافه کرد که سومین گوشی سامسونگ با دوربین دوگانه است.

مدتی زیادی از عرضه‌ی گوشی نوت ۸ سامسونگ با دوربین دوگانه نمی‌گذرد، با این وجود، سامسونگ اخیرا گوشی میان‌رده‌ی جدیدی موسوم به گلکسی جِی ۷ پلاس را عرضه کرده که از دوربین دوگانه بهره می‌برد و اکنون نوبت به سومین گوشی سامسونگ با دوربین دوگانه رسیده است که گلکسی سی ۸ نام دارد. لازم به ذکر است که به‌جز چند مورد کوچک، تفاوت چندانی میان گلکسی سی ۸ و جِی ۷ پلاس وجود ندارد. گلکسی سی ۸ از پردازنده‌ی Helio P20 ساخت مدیاتک استفاده می‌کند و در دو مدل عرضه می‌شود. مدل ارزان‌تر این گوشی مجهز به حافظه‌ی رم ۳ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایتی است؛ مدل دیگر این گوشی دارای حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی است.

در قسمت پشت این گوشی دوربین دوگانه‌ای وجود دارد که از ترکیب یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی و یک سنسور ۵ مگاپیکسلی بهره‌ می‌برد. این دو سنسور با آرایش عمودی در کنار هم قرار گرفته‌اند و یک فلش دوگانه نیز در قسمت پایین این دو سنسور واقع شده است. سی ۸ مجهز به یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی در کنار فلش اختصاصی برای ثبت تصاویر سلفی است.

 

 

از دیگر مشخصات این گوشی می‌توان به نمایشگر ۵.۵ اینچی همیشه روشن (Always-on) تمام اچ‌دی با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ در کنار حسگر اثر انگشت و قابلیت تشخیص چهره (بدون اسکنر عنبیه) اشاره کرد. محصول جدید سامسونگ از یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نیرو می‌گیرد که به نظر می‌رسد قابل تعویض نیست. خوشبختانه این گوشی از قابلیت شارژ سریع اختصاصی مدیاتک موسوم به Pump Express 3.0 نیز برخوردار است. گلکسی سی ۸ از اینترنت پرسرعت نسل چهارم، بلوتوث نسخه ۴.۲ و GPS نیز پشتیبانی می‌کند.

از نظر نرم‌افزاری، این گوشی با اندروید ۷.۱.۱ نوقا در کنار پوسته‌ی اختصاصی سامسونگ استفاده می‌کند که سامسونگ آن‌ را Samsung Experience می‌نامد. به نظر می‌رسد سامسونگ دستیار صوتی خود موسوم به بیکسبی را نیز در این گوشی ارائه می‌دهد. با این وجود، برخلاف گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی اس ۸ و گلکسی نوت ۸، محصول جدید سامسونگ فاقد کلید اختصاصی جهت فعال‌سازی بیکسبی است.

غول کره‌ای هنوز قیمت و زمان دقیق عرضه‌ی این گوشی میان‌رده را در چین اعلام نکرده، اما احتمالا این دستگاه با حداقل قیمتی حدود ۳۰۷ دلار و در رنگ‌های مشکی، طلایی و رزگلد عرضه خواهد شد. شایان ذکر است سامسونگ در تلاش است تا موفقیت بیشتری در کشور اژدهای سرخ (چین) به دست آورد؛ اما در این زمینه چندان موفق عمل نکرده است. باید منتظر باشیم تا ببینیم گلکسی سی ۸ تا چه حد به سامسونگ کمک خواهد کرد تا در بازار چین موفقیت بیشتری کسب کند.

 

پیش‌فروش آیفون ۸ و آیفون ایکس از ۲۴ شهریور آغاز می‌شود

 

بر اساس گزارش منتشرشده، تنها سه روز پس از معرفی آیفون‌های ۲۰۱۷، پیش‌فروش مدل‌های آیفون ۸ و آیفون ایکس اپل، آغاز خواهد شد.

 

گزارش جدیدی از رسانه‌ای در آلمان نشان می‌دهد که فروش آیفون‌های ۲۰۱۷ تنها سه روز پس از معرفی آن‌ها (۲۴ شهریور) آغاز خواهد شد. آیفون‌های ۲۰۱۷ قرار است شامل سه مدل آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ایکس باشند. پیش از این هم بیان شده بود که این گوشی‌ها قرار است به‌طور رسمی از ۳۱ شهریور وارد بازار شود؛ بنابراین برنامه‌ی زمان‌بندی اپل به این صورت خواهد بود؛ ابتدا در ۲۱ شهریور، این سه گوشی در سالن تئاتر استیو جابر معرفی می‌شود؛ سپس، سه روز بعد یعنی ۲۴ شهریور، پیش‌فروش آن‌ها آغاز  خواهد شد و در نهایت از ۳۱ شهریور، به‌طور رسمی به فروش می‌رسند.

 

 

در ابتدای فروش، عرضه‌ی مدل ویژه یا همان آیفون ایکس که نمایشگر اولد دارد، بسیار محدود خواهد بود. ظاهرا قرار است اپل در ابتدا تنها بین دو تا چهار میلیون دستگاه از این گوشی را وارد بازار کند. آیفون ایکس (iPhone X) نمایشگری بدون حاشیه با فناوری اولد دارد و از سیستم تشخیص چهره، شارژ بی‌سیم و سیستم دوربین دوگانه استفاده می‌کند. این گوشی قرار است در سه مدل ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و با قیمت ۹۹۹، ۱۰۹۹ و ۱۱۹۹ دلار، عرضه شود. به‌جز این گوشی، دو مدل دیگر با نام‌های آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس هم معرفی می‌شود. به‌علاوه، انتظار می‌رود که اپل از نسل سوم اپل واچ با پشتیبانی از سیم‌کارت‌ الکتریکی هم رونمایی کند.

 

سیستم تشخیص چهره گلکسی نوت ۸ با عکس فریب نمی‌خورد

 

 

چند روز قبل کلیپی منتشر شد که در آن، سیستم تشخیص چهره‌ی گلکسی نوت ۸ با یک عکس فریب می‌خورد و قفل دستگاه را باز می‌کند‌. حال مشخص شده است که این موضوع واقعیت ندارد.

 

هفته‌ی گذشته یک ویدیو منتشر شد که در آن، سیستم تشخیص چهره‌ی گلکسی نوت ۸ با استفاده از یک عکس فریب داده می‌شود؛ اما حالا وب‌سایت سم‌موبایل این موضوع را مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده است که امکان فریب دادن سیستم مورد اشاره با یک عکس وجود ندارد. در واقع نتایج تست‌های انجام‌شده توسط سم‌موبایل با نتیجه‌ی به‌دست‌آمده در ویدیوی مورد بحث یکسان نیست.

در ادامه دلیل فریب خوردن سیستم تشخیص چهره‌ی گلکسی نوت ۸ در کلیپ هفته‌ی قبل را توضیح می‌دهیم: گوشی‌های هوشمند در فروشگاه‌ها حالتی موسوم به Retail Mode را اجرا می‌کنند تا بتوان به‌راحتی و بدون نیاز به انجام تنظیمات، تمام ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کرد. فروشگاه‌ها معمولا به این دلیل از حالت Retail Mode و نرم‌افزارهای آپدیت نشده استفاده می‌کنند که کاربران بتوانند بدون انجام تنظیمات اولیه، از قابلیت‌های مختلف گوشی مثل سیستم تشخیص چهره، بدون هیچ مشکلی استفاده کنند و در واقع هدف فروشگاه‌ها از این اقدام، ارائه‌ی یک پیش‌نمایش کلی از ویژگی‌های گوشی‌ هوشمند است.

وب‌سایت سم‌موبایل دقیقا مراحل طی‌شده در ویدیو را تکرار کرده است و حتی این آزمایش را با یک عکس صاف انجام داده؛ اما نهایتا سیستم تشخیص چهره‌ی نوت ۸ فریب نخورده است. سم‌موبایل می‌گوید پس از هر بار تکرار این آزمایش، گلکسی نوت ۸ هشداری مبنی بر عدم شناسایی چهره به نمایش درآورده است.

در حال حاضر هنوز مشخص نیست که تعدادی از منابع خبری چگونه موفق شده‌اند سیستم تشخیص چهره‌ی فبلت هوشمند گلکسی نوت ۸ سامسونگ را با استفاده از یک عکس فریب دهند. سم‌موبایل اعلام کرده که در نهایت موفق به انجام این کار نشده است‌. این وب‌سایت از سامسونگ درخواست کرده که در این مورد توضیحاتی ارائه دهد؛ ولی تاکنون پاسخی از جانب سامسونگ دریافت نشده است. در هر صورت اگر سامسونگ توضیحات جدیدی در این رابطه منتشر کند، ما در زومیت شما را در جریان قرار خواهیم داد.

 

این هفته سامسونگ برای کشف باگ در محصولاتش، تا ۲۰۰ هزار دلار جایزه می‌دهد

 

 

سامسونگ با راه‌اندازی برنامه‌ی کشف باگ، به افرادی که مشکلی در ۳۸ مورد از محصولات این کمپانی پیدا کنند، تا ۲۰۰ هزار دلار جایزه خواهد داد.

 

سامسونگ در بین کمپانی‌‌های رقیب، آخرین شرکتی است که برنامه‌ای برای کشف باگ در محصولات خود ایجاد کرده است. سامسونگ اعلام کرده افرادی که بتوانند در محصولات این کمپانی مشکلات امنیتی پیدا کنند، تا ۲۰۰ هزار دلار جایزه دریافت خواهند کرد. ۳۸ مورد از محصولات موبایل سامسونگ شامل این برنامه‌ی کشف باگ می‌شوند؛ محصولاتی که همچنان آپدیت‌های امنیتی ماهانه، توسط سامسونگ برای آن‌ها منتشر می‌شود. از جمله دستگاه‌های ساخت سامسونگ که شامل این برنامه می‌شوند می‌توان به گوشی‌های هوشمند سری گلکسی اس، گلکسی نوت، گلکسی A، گلکسی جی و تبلت‌های سری گلکسی تب اشاره کرد. افزون بر این، برنامه‌ی کشف باگ سامسونگ شامل پرچم‌داران فعلی این غول کره‌ای یعنی گلکسی اس ۸، گلکسی اس ۸ پلاس و گلکسی نوت ۸ نیز می‌شود.

 

کمپانی مورد بحث همچنین اعلام کرده است افرادی که بتوانند مشکلات امنیتی سرویس‌های دیگری چون دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی بیکسبی، سرویس پرداخت موبایل سامسونگ پی، سرویس حساب کاربری سامسونگ، سامسونگ پس و … را پیدا کنند نیز جایزه دریافت خواهند کرد. با توجه به درجه‌ی مشکلات امنیتی یافت‌شده توسط کاربران و اینکه افراد تا چه حد بتوانند طرح خود را ثابت کنند، مبلغ جایزه‌ی سامسونگ از ۲۰۰ دلار تا ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود.

سقف جایزه‌ی در نظر گرفته‌شده برای برنامه‌ی کشف باگ سامسونگ، نسبت به برنامه‌ی مایکروسافت برای کشف مشکلات امنیتی ویندوز ۱۰ کمی پایین‌تر است؛ برای مقایسه باید اشاره کنیم که سقف جایزه‌ی مایکروسافت برای برنامه‌ی مورد اشاره ۲۵۰ هزار دلار است؛ ولی همان‌طور که گفتیم، حداکثر جایزه‌ی سامسونگ برای کشف باگ‌های امنیتی ۲۰۰ هزار دلار تعیین شده است. فیسبوک برای یافتن مشکلات امنیتی سرویس‌های خود مبلغی به تیم‌های تحقیقاتی پرداخت می‌کند و این در حالی است که گوگل نیز برنامه‌ی مشابهی برای کشف نقطه‌ضعف‌های امنیتی سرویس‌های خود برپا کرده است. اپل نیز در اقدامی مشابه، برنامه‌ای برای کشف باگ‌ها در خدمات و محصولات خود ایجاد کرده؛ اما شرکت در این برنامه نیاز به دعوت‌نامه دارد. بد نیست اشاره کنیم که سقف جایزه‌ی اپل برای کشف مشکلات امنیتی ۲۰۰ هزار دلار است. وجود چنین برنامه‌هایی باعث خواهد شد هکرها بتوانند از راهی قانونی، به درآمدهای قابل توجه دست یابند؛ به‌عنوان مثل اخیرا یک محقق به‌تنهایی و با هک کردن مرورگرهای وب، مبلغ ۲۵۰ هزار دلار به‌عنوان پاداش دریافت کرده است.

 

سوخت‌های فسیلی دیگر ارزشمندترین منابع جهان نیستند

 

 

قوانین ضد انحصاری آمریکا برای منحل کردن حق انحصارهایی که در قرن گذشته به وجود آمده بودند، تصویب‌شده‌اند. اما برای اقتصاد داده‌های امروز چندان مناسب نیستند.

 

قانون‌گذاران بیش از ۱۰۰ سال قبل، قوانین ضد انحصاری (ضد تراست) را در پاسخ به تقسیم ناعادلانه‌ی ثروت بین ثروتمندان و اقشار کم‌درآمد تصویب کردند. در سال ۱۹۱۱، دادگاه عالی آمریکا، حکم انحلال و شکسته شدن شرکت استاندارد اویل (شرکت چندملیتی فعال در زمینه‌ی تولید و حمل و نقل و پالایش نفت) به اجزای کوچک‌تر را به تصویب رساند. امروز این کنترل انحصارطلبانه روی منابع ارزشمند، با انقلابی دیگر تداعی شده است: رشد اقتصاد داده‌ها.

در حال حاضر، پنج غول تکنولوژی، آلفابت (شرکت مادر گوگل)، مایکروسافت، آمازون، فیسبوک و اپل،  ارزشمندترین شرکت‌های جهان هستند. اکونومیست در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که این گروه شرکت‌ها در سه‌ماهه‌ی نخست سال، سودی بیش از ۲۵ میلیارد دلار کسب کرده‌اند. آمازون تقریبا ۵۰ سنت از هر دلاری را که آمریکایی‌ها به صورت آنلاین هزینه می‌کنند، به دست می‌آورد. فیسبوک و گوگل با همدیگر تقریبا تمام درآمدهای تبلیغات دیجیتالی آمریکا در سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داده‌اند.

داده‌ها نسبت به نفت و سایر منابعی که درگذشته مطرح بوده‌اند، متفاوت‌اند. اما کم‌ارزش‌تر نیستند. با وجود داده‌ها، هیچ محدودیتی برای استخراج وجود ندارد، فرآیند پالایش (داده‌ها) همیشه در حال تحول است و شیوه خرید، فروش و ارزش‌گذاری داده‌ها پویا است. داده‌ها ارزشمند می‌شوند و فرصت‌های زیادی را در اختیار کسب‌وکارهای جدید قرار می‌دهند. به عنوان مثال، کاربران فیسبوک خود و دوستان خود را در عکس‌هایی که پست می‌کنند، تگ می‌کنند. با استفاده از این داده‌ها، قابلیت‌های هوش مصنوعی برنامه‌های فیسبوک قادر به تشخیص چهره‌ای بسیار موثر خواهند بود.

مالکیت داده‌ها موضوعی دشوار است، در این عرصه، شرکت‌های بزرگ به مراتب بیشتر از هر کس دیگری، به ویژه ما، مصرف‌کنندگان فردی که داده‌ها را با هر حرکت خود تولید می‌کنیم، جلوتر هستند. اما، همان‌طور که تاریخ قوانین ضد انحصاری نشان می‌دهد، قانون در انحصار شرکت‌ها نیست، بلکه برای حفاظت از مصرف‌کنندگان است.

قوانین ضد انحصاری و داده‌ها

گزارش اکونومیست نشان می‌کند که این شرکت‌ها آن‌چنان به خودی خود قدرتمند و عظیم نیستند که مشکل‌ساز باشند. بلکه موفقیت این دست شرکت‌ها به روش‌های مختلفی به نفع مصرف‌کنندگان است. علاوه بر این، هنگامی‌که این شرکت‌ها را برحسب آزمون‌های ضد انحصاری ارزیابی کنیم و حتی زمانی که آزمون‌های اتحادیه اروپا را هم ‌روی این شرکت‌ها اعمال کنیم، متوجه می‌شویم که این شرکت‌ها بی‌ضرر هستند، به خصوص که بسیاری از خدمات آن‌ها ارزان یا رایگان است یا به وسیله داده پرداخت می‌شود.

با این حال، کنترل روی داده‌ها، قدرت عظیمی را برای این شرکت‌های تکنولوژی پدید آورده است. بنابراین برای نظارت و تنظیم قوانینی برای این دست اقتصادهای جدید، نیاز به قوانینی جدید است. چراکه قوانین ضد انحصاری گذشته، هم‌اکنون منسوخ ‌شده‌اند و برای مقابله با اقتصاد داده‌ها کافی به نظر نمی‌رسند.

مقدار بسیار بالای داده‌هایی که وجود دارد و به طور مداوم تولید می‌شوند، ماهیت رقابت در بازار را دستخوش تغییر کرده است. اثرات شبکه، ضمانتی را برای شرکت‌های بزرگ تکنولوژی ایجاد کرده است که رقبای کوچک‌تر هرگز نمی‌توانند محصولاتی برای رقابت با آن‌ها تولید کنند. و هنگامی‌که یک شرکت کوچک ممکن است که با محصولات خود به تهدیدی برای این غول تکنولوژی تبدیل شود، این غول‌های تکنولوژی اطلاعات کافی در مورد آن در اختیار دارند و قبل از اینکه این شرکت‌های کوچک به رقبای آن‌ها تبدیل شوند، خریداری می‌شوند. به عنوان مثال به خرید شرکت واتس آپ توسط فیسبوک فکر کنید. این شرکت در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار توسط این غول تکنولوژی خریداری شد.

 

 

بنابراین، یک قانون جدیدتر و کارآمدتر ضد انحصاری در اقتصاد داده‌ها، چه قانونی خواهد بود؟ اکونومیست در این مورد دو راهکار را ارائه داده است. ابتدا، اینکه این قانون باید تاثیر ادغام را در روش‌های آگاهانه داده‌ها بررسی کند و در نظر بگیرد که شرکت‌های ادغام شده به چه مقدار اطلاعات دست پیدا می‌کنند و  اینکه آیا این قیمت‌های غیرمعمول برای تصاحب شرکت‌های کوچک‌تر (بازهم مورد واتس آپ) تا چه حدی می‌توانند برای از بردن رقیب به کار رفته باشند. مورد دوم اینکه، قانون‌گذاران باید در نظارت به‌صورت کاملا شفا عمل کنند و شرکت‌ها را مجبور کنند که در مورد اطلاعات دریافتی خود از مصرف‌کنندگان شفاف عمل کنند و به مصرف‌کنندگان و اشخاص ثالث دسترسي آسان به داده‌ها را بدهند.

متاسفانه، در حال حاضر، بعید به نظر می‌رسد که کمیسیون ارتباطات فدرال و کنگره آمریکا، از چنین تغییری در قوانین ضد انحصاری حمایت کند. بر اساس تصمیمات اخیر دولت، متقاعد کردن قانون‌گذاران برای کاستن از قدرت شرکت‌های بزرگ، می‌تواند کشمکش‌های زیادی را در پی داشته باشد. در همین حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که اقتصاد داده چگونه پیشرفت می‌کند و اینکه مفهوم ثروت و قدرت در شرکت‌های آمریکایی هم به همین ترتیب دستخوش چه تغییراتی می‌شود.

 

KGI: سامسونگ یکی از عوامل قیمت بالای آیفون ۸ است

 

 

مینگ چی کو، تحلیل‌گر KGI‌، با انتشار گزارشی اعلام کرده که قیمت بالای پنل‌های اولد سامسونگ، از جمله‌ی دلایل برچسب قیمت ۱۰۰۰ دلاری آیفون ۸ است.

سامسونگ را باید در زمره‌‌ی معدود کمپانی‌های تولیدکننده‌ی انبوه پنل‌ اولد با سایز مناسب برای استفاده در گوشی‌های هوشمند خواند. همین موضوع باعث شده است سامسونگ حوزه‌ی تولید پنل‌ اولد را انحصاری کند و در نتیجه بتواند در ازای فروش پنل‌های اولد خود، مبالغ زیادی از کمپانی‌های مختلف دریافت کند.

مینگ چی کو از KGI‌، گزارش جدیدی منتشر کرده است که بر اساس آن، سامسونگ با توجه به انحصار پنل‌ اولد، کنترل نیاز اپل به این قطعه را کاملا در اختیار دارد؛ به‌طوری‌که بنا بر اطلاعات ارائه‌شده در گزارش KGI، سامسونگ در ازای فروش هر پنل اولد به اپل مبلغی ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلاری دریافت می‌کند؛ حال آنکه این مبلغ، نزدیک به ۷۵ دلار گران‌تر از هزینه‌ای است که اپل برای تهیه‌ی پنل ال‌سی‌دی آیفون‌های پلاس خود پرداخت می‌کرد. بر اساس اطلاعات KGI، اپل در ازای خرید هر پنل ال‌سی‌دی ۵.۵ اینچی برای آیفون‌های سری پلاس، ۴۵ تا ۵۵ دلار می‌پرداخت.

به نظر می‌رسد قیمت بالایی را که اپل در ازای دریافت پنل‌ اولد به سامسونگ پرداخت می‌کند، باید یکی از عمده‌ترین دلایلی خواند که باعث شده است کاپرتینویی‌ها قیمت آیفون ۸ را بالا ببرند. شایعاتی که تا به امروز منتشر شده است، نشان از این دارند که آیفون ۸ اپل با قیمتی نزدیک به ۱۰۰۰ دلار یا بیشتر راهی بازار خواهد شد. در کنار پنل اولد، تغییرات دیگر آیفون ۸ را باید سنسور دوربین سه بعدی مورد استفاده در این گوشی هوشمند خواند که با استفاده از آن، آیفون می‌تواند کاربر را از طریق تشخیص چهره شناسایی کند.

کو یکی از روش‌های برون‌رفت از چنین شرایطی را لزوم پیدا کردن یک تولیدکننده‌ی دیگر برای تأمین نیاز اپل به پنل‌ اولد خوانده است. اپل بر همین اساس به سراغ رقیب کره‌ای سامسونگ یعنی ال‌جی رفته و بر اساس برآوردهای انجام‌شده، بیش از چندین میلیارد دلار در این کمپانی سرمایه‌گذاری کرده است. گوگل نیز جزو کمپانی‌هایی به شمار می‌رود که برای تأمین نیاز خود به پنل‌ اولد در ال‌جی سرمایه‌گذاری کرده است. پیش‌بینی‌های انجام‌شده حکایت از تولید بیش از ۴۵هزار واحد پنل اولد توسط ال‌جی برای تأمین نیاز اپل در سال ۲۰۱۹ دارند؛ اما گزارشی توسط بلومبرگ منتشر شده است که نشان از نامساعد بودن شرایط ال‌جی برای تولید پنل‌ اولد دارد. بلومبرگ در گزارش خود به این نکته اشاره کرده است که اپل حداقل تا پایان سال ۲۰۱۹، باید برای تهیه نیاز خود به پنل‌های اولد به سراغ سامسونگ برود. ال‌جی تولید انبوه پنل‌ اولد را از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد کرد. یکی از مشکلات ال‌جی در مسیر تولید پنل‌های اولد، خرید دستگاه‌های تولید این پنل است که رقابت با سامسونگ در این موضوع نیز باعث شده ال‌جی به‌راحتی قادر به خرید دستگاه‌های مورد نیاز خود نباشد.

یکی دیگر از شایعات مطرح‌شده در مورد اپل و سیاست‌های آن برای تأمین نیاز خود به پنل‌ اولد، این است که این کمپانی دستگاه‌هایی از کمپانی‌های تایوانی خریداری کرده تا به‌صورت مستقل تحقیقاتی روی پنل‌های اولد انجام دهد و با این کار، وابستگی خود به سامسونگ را تا حدودی پایین بیاورد. از جمله‌ی شایعات مطرح‌شده می‌توان به احتمال شراکت با ژاپن دیسپلی توسط این کمپانی اشاره کرد.

 

اپل در کنار آیفون ۸ چه محصولاتی را در مرکز همایش استیو جابز رونمایی می‌کند

 

 

سه‌شنبه‌ی هفته‌ی آینده مرکز همایش استیو جابز برای اولین بار میزبان مهمانان این کمپانی خواهد بود که در کنار آیفون ۸، شاهد رونمایی از محصولات دیگری نیز خواهند بود.

اپل سه‌شنبه‌ی هفته‌ی آینده (بیستم شهریورماه) بار دیگر میزبان رویداد رونمایی از نسل جدید آیفون است؛ اما این مراسم جذابیت‌های فراوانی دارد. در کنار رونمایی از آیفون ۸ که در ماه‌های گذشته شاهد انتشار اخبار متعددی از آن بوده‌ایم، اپل برای اولین بار در مقر جدید خود و در مرکز همایش استیو جابز میزبان افرادی خواهد بود که برای این مراسم دعوت شده‌اند. همچنین باید به محصولات دیگری اشاره کرد که اپل در این مراسم از آن‌ها رونمایی خواهد کرد.

مرکز همایش استیو جابز نیز در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه این سالن در مقر جدید اپل واقع شده و طبیعتا طراحی آن نیز به دلیل اینکه توسط خود اپل انجام شده، از جذابیت‌هایی برخوردار است.

ورودی مرکز همایش استیو جابز یا لابی این سالن از ساختاری دایره‌ای برخوردار است که سقفی از جنس فیبر کربن روی آن قرار گرفته و دیوارهای کاملا شیشه‌ای آن، امکان تماشای محیط اطراف و بالاخص مقر اصلی جدید اپل را که به شکل فضاپیما ساخته شده است، برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. تالار اصلی، چهار طبقه زیر زمین قرار دارد که و برای اینکه حاضران بتوانند به تالار اصلی دسترسی داشته باشند، دو راه‌پله‌ی بزرگ مارپیچی از لابی به سمت پایین طراحی شده است.

بنا بر اطلاعات ارائه‌شده، این مجموعه از وجود دو آسانسور چرخان نیز بهره می‌برد که هم‌زمان با بالا و پایین رفتن، به دور خود می‌چرخند. این آسانسور دارای یک در است که از آن برای ورود و خروج استفاده می‌شود و با وجود چرخش آسانسور در حال حرکت در محور عمودی، می‌توان در تمام طبقات از یک در برای ورود و خروج استفاده کرد.

به گزارش بلومبرگ، پس از آنکه تیم کوک و همکارانش نسل جدید آیفون را به همراه دو نسخه‌ی دیگر این گوشی رونمایی کردند، نوبت به اپل واچ و اپل تی‌وی خواهد رسید. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط منابع نزدیک که در فرایند طراحی این سالن شرکت داشته‌اند، مرکز همایش استیو جابز از وجود یک کف متحرک بهره می‌برد که پس از رونمایی از محصولات، کنار خواهد رفت و اتاق مخصوص نمایش محصولات از میان آن به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، هر یک از صندلی‌های چرمی تعبیه‌شده در این سالن بیش از ۱۴ هزار دلار برای اپل هزینه داشته که با احتساب ۱۰۰۰ صندلی سالن، اپل بیش از ۱۴ میلیون دلار برای این صندلی‌ها خرج کرده است.

اپل در حالی دهمین سالگرد رونمایی از آیفون را پشت سر می‌گذارد که رفته‌رفته گوشی‌های هوشمند به حد اشباع می‌رسند و کمپانی‌هایی نظیر اپل در پی یافتن راهکارهای دیگری برای درآمدزایی هستند. خود اپل به سراغ استفاده از واقعیت افزوده رفته است و حتی کیت توسعه‌دهندگان واقعیت افزوده را نیز در ماه ژوئن و طی کنفرانس توسعه‌دهندگانش رونمایی کرد.

اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارند که اپل به دلیل حفظ محرمانگی کار گروه‌ها در کنار مشارکت آن‌ها، اقدام به استفاده از معماری دایره‌ای کرده است. از جمله‌ی ساختمان‌های دیگری که چنین ساختاری دارند باید به ساختمان وزارت ارتباطات بریتانیا و همچنین پنتاگون اشاره کرد. در ساختار دایره‌ای یک ساختمان، امکان کنترل دسترسی به بخش‌های محرمانه بسیار ساده‌تر است؛ حال آنکه مکان‌هایی نیز برای همفکری و صحبت مشترک گروه‌ها ایجاد شده است.

 

مایکروسافت ماه آینده از یک سرفیس جدید رونمایی خواهد کرد

 

 

بر اساس گزارشی جدید، گفته می‌شود مایکروسافت ماه آینده در لندن از یک سرفیس جدید رونمایی خواهد کرد.

از مدتی قبل شایعاتی منتشر می‌شود که مایکروسافت در حال کار روی یک سرفیس‌بوک جدید است. کمپانی مورد اشاره اوایل سال جاری از سرفیس لپ‌تاپ و یک سرفیس پرو جدید رونمایی کرده است؛ اما همچنان انتظار می‌رود مایکروسافت در اواخر سال جاری یک دستگاه جدید از خانواده‌ی سرفیس معرفی کند. حال گزارش جدیدی منتشر شده است که بر اساس آن، سرفیس جدید ردموندی‌ها ماه آینده معرفی خواهد شد.

مایکروسافت ماه آینده در لندن یک کنفرانس با تمرکز بر سرمایه‌گذاران برگزار خواهد کرد. رویداد مورد اشاره از ۳۱ اکتبر (۹ آبان) آغاز خواهد شد و تا یکم نوامبر (۱۰ آبان) ادامه خواهد یافت. در این کنفرانس تعدادی از مدیران رده بالای مایکروسافت حضور خواهند داشت؛ اما نطق اصلی این رویداد توسط پانوس پانای ارائه خواهد شد. پانای از چند سال قبل به‌عنوان چهره‌ی اصلی دستگاه‌های سری سرفیس مایکروسافت شناخته می‌شود و بنا به گزارش وِرج، کمپانی مورد بحث در رویداد ماه آینده‌ی خود در شهر لندن یک محصول جدید از خانواده سرفیس معرفی خواهد کرد.

در حال حاضر اطلاعات زیادی از سرفیس بوک ۲۰۱۷ در دسترس قرار نگرفته است. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا مایکروسافت قصد دارد مدل‌های فعلی سرفیس را به‌روزرسانی کند یا یک محصول کاملاً جدید از دستگاه‌های سرفیس معرفی خواهد کرد. اولین سرفیس بوک مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ معرفی شده است، بنابراین انتظار می‌رود ردموندی‌ها این بار به‌روزرسانی قابل توجهی در مدل جدید این محصول اعمال کنند. حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا مایکروسافت ماه آینده انتظارات کاربران را برآورده خواهد کرد یا صرفا به معرفی یک مدل جدید با به‌روزرسانی‌های جزئی بسنده می‌کند.

 

این هفته بسته‌بندی نهایی آیفون ۸، نام آن‌ را تأیید می‌کند

 

 

تصاویر تازه منتشرشده، به نام احتمالی گوشی پرچم‌دار جدید اپل اشاره‌ دارند و نام «آیفون ۸» را برای آن تأیید می‌کنند.

 

کم‌تر از یک هفته به معرفی آیفون‌های جدید اپل، زمان باقی مانده است و به همین جهت، بسیاری تلاش می‌کنند تا نام نهایی آیفون‌های امسال را حدس بزنند. در بسیاری از شایعات گذشته، اشاره شده بود که آیفون اولد ۲۰۱۷ اپل با نام «آیفون ۸» معرفی و عرضه می‌شود و دو آیفون دیگر، با نام آیفون ۷ اس و آیفون ۷ اس پلاس به فروش خواهند رسید.

جمعه هفته گذشته، شایعه‌ای از این مدل به دست آمد که به نام «آیفون ادیشن» برای پرچم‌دار جدید اپل اشاره می‌کرد. در همان شایعه، اعلام شده بود دو آیفون دیگر که با آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس جایگزین خواهند شد؛ به ترتیب با نام آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس راهی بازار می‌شود.

پس از مدت کوتاهی اعلام شد کوپرتینویی‌ها آیفون جدید خود را «آیفون X» خواهند نامید. استفاده از نام آیفون X با توجه به معنای دوپهلوی آن، منطقی به نظر می‌رسد. حرف «X» می‌تواند نشانه‌ای بر عرضه این مدل به‌عنوان یک گوشی رده‌بالا باشد؛ موتورولا نیز برای نام‌گذاری گوشی رده‌بالای خود در سال ۲۰۱۰ از نام DROID X استفاده کرد. ضمن اینکه X در اعداد رومی، معادل عدد ۱۰ است که با عرضه این مدل در دهمین سالگرد رونمایی از گوشی‌های آیفون هم‌خوانی دارد.

 

 

بااین‌حال، به نظر می‌رسد که همچنان پیش‌بینی‌ها در مورد نام‌گذاری نهایی آیفون رده‌بالای امسال اپل ادامه داشته باشد. ایوان بلس، به‌تازگی تصاویری از دو جعبه‌ی نهایی کیس که توسط دو سازنده‌ی مختلف تولید شده، منتشر کرده است که گفته می‌شود این کیس‌ها برای آیفون رده‌بالای جدید اپل در نظر گرفته خواهد شد. آنچه در میان این بسته‌بندی‏‌ها بیشتر جلب‌توجه می‌کند، اشاره به نام «آیفون ۸» برای پرچم‌دار جدید کوپرتینویی‌ها است.

آیفون ۸ به‌عنوان پرچم‌دار جدید اپل با نمایشگر اولد عرضه خواهد شد و به مناسبت دهمین سالگرد رونمایی از گوشی آیفون، تغییرات چشمگیری مانند طراحی بدون لبه و دوربین اصلی دوگانه با پشتیبانی از محتوای واقعیت افزوده برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین، پیش‌بینی می‌شود که شرکت اپل در نهایت حسگر اثرانگشت تاچ آی‌دی را از گوشی‌های آیفون خود حذف خواهد کرد و به جای آن از سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی استفاده می‌کند؛ این سیستم احراز هویت، می‌تواند در یک میلی‌ثانیه چهره کاربران را تشخیص دهد و حتی اپل، موفق شده است تغییراتی در سیستم پرداخت اختصاصی اپل پِی به‌منظور پشتیبانی از سیستم تشخیص چهره سه‏‌بعدی اعمال کند.

دو آیفون دیگر که با آیفون‌های ۲۰۱۶ اپل جایگزین خواهند شد، به ترتیب از نمایشگر ۴.۷ اینچی و ۵.۵ اینچی LCD استفاده می‌کنند و خبری از قابلیت‌هایی مانند حذف حاشیه‌های نمایشگر یا سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی نیست. بااین‌حال، این دو گوشی از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی خواهد کرد و جنس پشت گوشی به دلیل این ویژگی، به شیشه تغییر یافته است.

هر سه مدل از گوشی‌های آیفون اپل یعنی آیفون ۸، آیفون ۷ اس و آیفون ۷ اس پلاس در تاریخ ۲۱ شهریورماه به صورت رسمی معرفی خواهند شد. با وجود عرضه گسترده آیفون‌های مجهز به نمایشگر LCD، گمان می‌رود آیفون اولد اپل عرضه محدودی داشته باشد؛ زیرا بر اساس گزارش اخیر The Investor، مشخصات آن‌ تا هفته پیش نهایی نشده بود.

تا چه خبرهفته ای دیگر، بدرود…

چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!)

منبع:zoomit

چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!)چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!)چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!)چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!)چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!) چه خبر هفته؟! (شماره ۲۷ – عصر موبایل!)

گرافیست آشنا به وب ، دانشجوی رشته ی گرافیک در مقطع کارشناسی ارشد، علاقه مند به تولید محتوا ، مسلط به زبان انگلیسی

پیوستن

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *